Fietsen is helemaal hip. De voordelen van genoeg beweging krijgen worden steeds meer bewezen en in onze drukke levens is het niet altijd even makkelijk te plannen. Daarom is fietsen zo populair. Het is praktisch, want het krijgt je van A naar B, en tegelijkertijd zorg je ervoor dat je genoeg beweging krijgt. Daarnaast is fietsen een 100% groene manier van vervoer. De laatste jaren hebben we de opkomst van E-bikes gezien. En nu is er nog een nieuwer initiatief. De zogenaamde hyperbike. Dat is een elektrische fiets die tot wel 50 kilometer per uur gaat. De makers zeggen zelf dat het een alternatief moet worden voor auto’s in de stad.
E-bikes?
In Nederland zijn E-bikes razend populair. En dat terwijl in principe aangeraden wordt alleen een E-bike te kopen als je last hebt van reuma, conditieproblemen, of andere gezondheidsklachten. Maar het spreekt de gemiddelde Nederlander blijkbaar erg aan om overal met de fiets toch net wat sneller te zijn. Maar vergeet niet, fietsen is juist zo gezond omdat je het zelf doet. Als je helemaal gezond en fit bent, kan je beter een gewone damesfiets (met de side note dat die gewoon geschikt is voor iedereen, ondanks de naam) nemen om te fietsen. De extra hulp met trappen heb je dan zeker niet nodig.
Hyperbike
De hyperbike dus. Dat is weer wat anders dan een ondersteunende E-bike voor mensen met aandoeningen. Het idee erachter is het revolutioneren van de stedelijke mobiliteit. Het is de bedoeling dat het autogebruik in de stad wordt teruggedrongen en er veel meer ruimte komt voor fietsers, ookal gaan die dan 50 kilometer per uur. De huidige inrichting van de infrastructuur maakt dit misschien gevaarlijk, maar ook dat moet veranderd worden. Deze fietsen zijn namelijk een optie om de stad flink te verduurzamen. Er zouden bijvoorbeeld fietspaden kunnen komen met meerdere banen, zodat normale fietsers en hyperbikers allebei veilig kunnen fietsen.
Gewoon met de fiets
Natuurlijk betekent de opkomst van dit soort superfietsen niet dat normale fietsen zullen verdwijnen. De standaard fiets blijft een fijn, simpel vervoersmiddel waar je ook nog eens recreatief van kunt genieten. En een stadsfiets is juist hartstikke handig als je overal en nergens makkelijk heen wil kunnen fietsen in de stad, in het dorp of tussen de twee in. Tenzij je wekelijks of vaker lange afstanden moet fietsen, volstaat een simpele, normale fiets prima.